hongkong centrum - Reisverslag uit Peking, China van monique hogendoorn - WaarBenJij.nu hongkong centrum - Reisverslag uit Peking, China van monique hogendoorn - WaarBenJij.nu

hongkong centrum

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg monique

19 Augustus 2010 | China, Peking

Dat Hongkong duur was wisten we, maar zo duur?! Na een lange nacht in de slaaptrein (we hadden superdeluxe 1e klas, maar het blijft een hoop herrie en geschommel, dus nauwelijks geslapen) en lang wachten bij de douane om Hongkong in te kunnen, kwamen we dan eindelijk aan.
De guesthouses zitten hier goed verstopt, dus je moet tussen de winkels een superlelijk groot gebouw in op zoek naar een lift, waar dan hopelijk aangegeven staan op welke verdieping je guesthouse zit. Vervolgens kom je op een kale binnenplaats met daaromheen gallerijen met te kleine appartementen zonder ramen. Het was even wennen. Het bedrag wat ze voor zo'n slaaphok vragen is 3-4x zoveel als voor een luxe hotelkamer in China. Dit moesten we toch niet willen? Wij verder op zoek. Helaas was het zaterdag en zat alles vol. Tegen de tijd dat we ons realiseerde dat het een hok voor 40 euro of een hotelkamer voor 150-200 euro werd, zaten alle hokken echt vol. Op een gegeven moment hadden we wel een hok voor 50 euro gevonden. Wilbrand vond de receptioniste een beetje vreemd doen en toen ie sexgeluiden uit de kamer naast ons hoorde komen, herinnerde ie zich een verhaal uit de LP (lonely Planet) over sexhotels en kamers per uur. Toen ie ook nog op de muur las wat onze kamer per uur kostte wist ie het zeker. Ik ben nog nooit zo snel weer van bed afgesprongen. Yek! Gelukkig kregen we ons geld terug toen ik bij de receptioniste stond te verkondigen dat ik toch echt niet in een sexhok wilde slapen. Ze controleerde nog wel even of we in die 10 min geen sex gehad hadden. haha. Geen kamer meer te krijgen in heel Hongkong dus, een behulpzaam duits stel heeft ons nog geholpen met zoeken op Inet en bellen op hun GSM maar het mocht niet baten. Uiteindelijk hebben we na 12 uur zoeken onze bagage in een locker gestopt en zijn we in SOHO een kroeg in gedoken. Daarna hebben we geprobeerd wakker te blijven op bankjes langs het water. Wat een bedrijvigheid nog overal, maar wel lekker rustig in vergelijk met de hectiek overdag. Voordeel was wel dat we de eerste peaktram naar Victoria Peak hadden en daar redelijk rustig van een prachtig uitzicht hebben mogen genieten :)
Zondag was het ook eenvoudiger een hok te regelen. Het guesthouse had nog plek en we hadden een schoon hok van 2x3m + minibadhok voor maar 28 euro. We hebben ons heerlijk opgefrisd en wat slaap ingehaald. Daarna vonden we dat wel wel een luxe uit etentje verdiend hadden. De sushibar die de LP aanraadde viel helaas enorm tegen. Onze eerste ervaringen met Hongkong zijn helaas nog niet heel denderend, maar misschien zijn we gewoon een beetje verwend inmiddels :)
Maandag hebben we wat badplaatsjes bezocht op Hongkong eiland. Een beetje geshopt in Stanley, op het strand gelegen in Repulse Bay tot een grote donderwolk ons verdreef en even de haven bekeken in Aberdeen. We hadden het redelijk snel weer gezien en hebben een ferry naar het eiland Lamma genomen, een alternatief aandoend eilandje zonder auto's. We hebben er heerlijk aan het water gegeten en wijn en bier gedronken, dat was hier nog enigszins betaalbaar met 3 euro voor een glas wijn. Uiteraard miste we weer eens onze boot. Gelukkig weten we inmiddels van onszelf dat we vrijwel altijd te laat komen en gokken we niet meer op de laatste mogelijkheid. Uurtje wachten dus en we konden alsnog met de laatste mee :)
De laatste dag in Hongkong centrum hebben we een tempel met 10.000 boedha's bezocht. Allemaal verschillende boedhas die een beetje plastic aandoen maar wel grapig. Nog leuker waren de 2 puppies die tussen de rijen boedha' s langs het 400 treden tellende pad naar boven naar de tempel toe aan het spelen waren.
Na deze tempel hebben we het op een shoppen gezet, mall's te over hier en het regende toch. 's Avonds hebben we nog een nachtmarkt bezocht.

• 19 Augustus 2010 - 04:57

Barbara:

Wat een leuke ervaring zo'n sexhok, die Chinezen nemen hun partners niet mee naar pa en ma en in de verkeringstijd ontdekken ze elkaar in die hokken! Wat leuk dat jullie ook van deze Chinese gewoonte gebruik konden maken, echt geintegreerd in die 3 weken!!! :-) x